Vakantieweek in Tsjechie, Camping Královec, Juli 2013

Na een overnachting in Leipzig rijden we op maandag via Polen, ’s morgens het dorpje Královec binnen. Hier wonen ong. 180 mensen. Even goed opletten. Waar is de camping? Het bordje is een beetje verscholen achter struikgewas, maar we zien m op tijd. Rustig rijden we de weg in naar de camping. We zien een heel mooi groot apart gebouw met een terras

ervoor, waar onze gast-heren/dames ons al zitten op te wachten. Het is een vriendelijk en echt hartelijk welkom.Dit is een SVR-camping, dus geen massa-camping. Heerlijk! Wat een rust. We zijn op dit moment de enige gasten. Nadat we zelf een plekje mogen uitzoeken draaien we onze

camper het mooie veld op. Als alles geïnstalleerd is gaan we ons inschrijven. Binnen zien we een tafel met vele folders voor leuke uitstapjes in de omgeving.  Onze campingeigenaren, de Fam.Koetze, geven ons de meest bekende folders mee. Je kunt vanuit Trutnov (grote stad dichtbij) in 3 uur met de trein naar Praag. We hebben de folders op ons gemak doorgekeken en hebben ’s avonds met de Fam. samen gegeten. Beide zonen zijn kok en kunnen zich dus van hun goede kant laten zien aan de gasten. Ook schoonzus draagt haar steentje bij  Het eten was erg lekker. We hebben broodjes besteld voor de volgende dag.

Dinsdag worden onze bestelde broodjes gebracht. Wat een service! Na ons ontbijt proberen we met onze meegebrachte fietsen naar Zacler, een nabijgelegen dorp te fietsen. Deze weg er naar toe is erg steil. Dat betekent dat het met mountaibikes te doen is, dus niet met onze nederlandse stadfietsen.

“s middags zijn we lekker op de camping gebleven. Heerlijk ontspannen. Er staat een soort blokhut als sanitairgebouw. Douchen kan met muntjes. Voor kinderen zijn er enkele speelvoorzieningen. ”s avonds werden we gevraagd of we het leuk vinden om bij het kampvuur te verpozen. Dit

hebben we met beide handen aangegrepen en hebben een erg gezellige avond gehad. Je kunt hier nog vrij een kampvuur stoken.

Woensdag ook weer heerlijke verse broodjes gegeten. We hebben een drukke dag gepland. We gaan eerst naar Polen.  In Krzeszow staat een prachtige basiliek. Deze hebben wij bezichtigd. Inderdaad: Prachtig!  Daarna rijden we naar Adrspach (Tsjechie) om een rotsstad te bezichtigen. Ze hebben

bijna elke rots, met fantasie, een naam gegeven. We zijn hier 3½ uur zoet geweest. Dit is goed te doen, ook met kleine kinderen. Via Trutnov zijn we dan weer teruggereden naar de camping. “s Avonds weer heerlijk genieten bij het kampvuur. Men mag zelf ook meehelpen om het vuur brandende te houden! Inmiddels zijn er andere gasten gearriveerd.

Donderdag wordt voor ons een rustige dag. Lekker laat ontbijten en daarna genieten. “s middags maken we nog een kleine fietstocht. De lucht betrekt en het begint te regenen.

Vrijdag 5 juli is het nationale Feestdag en  is er Jaarmarkt in Zacler.  Onze eigenaren staan daar met een kraampje Hollandse producten.  Ze verkopen: verschillende soorten kaas, klompen etc. Wij gaan dus ook maar een kijkje nemen. Het weer zit mee. Lekker zonnig, maar niet te warm. Het is al gezelligdruk. We kopen nog een soort Kaneelbroodje en bewaren die voor bij de koffie vanavond. Daarna gaan we naar Stachelberg, een oorlogsmuseum (bunker) onder de grond van de oorlog 1935-1938. Zeer interessant. Vervolgens rijden we naar Pec Pod  Snezkou. We gaan met de stoeltjeslift omhoog. Daarna een heel eind wandelen (goede (hoge)wandelschoenen raadzaam). Op de top, bij 2 restaurantjes heb je een prachtig uitzicht! Lekker uitgerust aanvaarden we de terugweg naar de lift voorde afdaling.  Het drukke gedeelte is het ski-gebied.  Er is daar ook een rodelbaan. Wij gaan terug naar de camping. Moe en voldaan. We hebben nog genoten van ons kaneelbroodje bij de koffie.

Zaterdag is wasdag. Lekker rustig, heerlijk ontspannen! Enkele klusjes gedaan.  “s Avonds hebben we ons weer prettig vermaakt bij het kampvuur. Dit is echt verslavend!   Lekker kletsen met onze gast-heren/dames.

Zondag gaan we nog  “even” wandelen. We gaan naar de top, de ” Kralovecky Spicak”.   Eerst langs de steengroeve. “T gaat lekker. Dan wordt het steiler en steiler. John en Ria hadden ons al gewaarschuwd dat er veel losliggende stenen zijn. Dit merken we al snel. Als we de top bereiken, blijkt het daar snikheet te zijn. Geen enkel plekje schaduw. We verorberen onze lunch en vertrekken dan maar weer. Een blaar brengt roet in t eten. Johan kan bijna niet meer lopen. Ik (Gea) ben snel doorgelopen naar de camping. Patrick had een luisterend oor en heeft de auto gepakt om Johan op te halen. Even later kwamen ze beiden terug. Klasse voor deze hulp!! We hebben ons opgefrist en hebben “s avonds weer bij onze gast-heren/dames gegeten. Ook dit maal was heerlijk! Als afsluiting van onze laatste dag hebben wij ons plekje weer

ingenomen bij het kampvuur.

Maandag. De dag van vertrek na een week van ontspanning, genieten en uitstapjes. We vertrekken rond 9.00 uur naar onze volgende bestemming.

Het was een week om niet te vergeten! Heerlijk!!