Een week kamperen op Texel

22  april 2013

Vanmorgen zijn we om 11.30 uur  vertrokken richting Den Helder. Bij de boot hadden we geluk. Toen we door de kassa waren ging het hek
dicht, anders hadden we 1 uur moeten wachten. Er staat een stevige wind op het eiland.
We rijden direct naar camping Loodsmansduin en worden ontvangen door een zeer vriendelijke mevrouw. We zijn te vroeg maar krijgen toch de sleutel van ons chalet en allerlei informatie. Er is een supermarkt, broodjes kunnen we bestellen. Er zijn wasmachines en drogers. Je kunt hier fietsen huren en er is een peuterbadje en een klein zwembad met speeltoestellen, ook een jeugdhonk. Ons
chalet staat aan de rand van de camping. We kijken uit over de bollenvelden. Hier witte en gele narcissen en duinen. Heel rustig ook. Het chalet ziet er pico-bello uit. Leuke moderne inrichting, gordijnen

met stalen ringen aan stalen roedes. Vind ik heel erg mooi. Prachtige badkamer met sauna. Hebben we natuurlijk direkt uitgeprobeerd. HEERLIJK!  En het is hier superschoon. We hebben ook wifi, de code zit in de map. Koffers uitgepakt en jawel hoor…. op de fiets richting De Koog. Door de duinen, de wind in de rug, maar koud, koud, brrrr.
In De Koog hebben we ons eerst op een terras met open vuur wat opgewarmd. Toen ik bij een winkel vroeg naar handschoenen, keken ze me aan of ze het in Keulen hoorden donderen. Nou dan maar geen handschoenen. De terugweg was moordend, Snijdende koude wind tegen. We hopen dat het morgen beter is. Jan deed vanavond nog een wandeling, maar ik bleef thuis.

23 april 2013

De wind is iets minder, maar wat belangrijker is de zon schijnt. Het is een stuk warmer. We gaan natuurlijk weer op de fiets, want dat is voor ons vakantie.We hebben de kaart van Texel en gaan richting  ’t Hoorntje en daarna langs de waddenzee naar Oudeschild. We stappen vaak af om te kijken  naar alles om ons heen. Vooral de vogels, de meeuwen natuurlijk, eentje heeft er net een krab gevangend en zit smakelijk te eten, de stern, de fuut, de scholekster, de grutto,de albatros, de lepelaar,ganzen  en eenden, en natuurlijk het Texeler schaap. We rapen schelpen en komen zo in Oudeschild bij vispaleis van der Star. Daar gebruiken we de lunch, haring en garnalen , en kopen gelijk vis voor vanavond. Want wat is er lekkerder dan verse vis. Je kunt hier ook met een boot de waddenzee op, garnalen vangen en zeehonden  bekijken.Ook kun je op een zandplaat op zee van boord gaan en de kinderen mogen visjes vangen en schelpdieren.

Daarna laten ze de netten zakken. Ze vangen krabbetjes, zeesterren en soms knorhaantjes. De kinderen mogen de dieren aanraken en teruggeven aan de zee, behalve de garnalen, die worden klaargemaakt en opgegeten.Daarna verder langs de waddenzee naar IJzeren Kaap en Krassekeet, dan naar Oosterend, een oud
brinkdorp, met heel veel oude huisjes om de kerk. We hebben de wind weer tegen. Niet zo erg als gisteren, maar toch…..Via de Waal naar Den Burg, de grootste plaats van Texel met 7000 inwoners. Leuke winkels en terrassen. Dan via Den Hoorn terug naar ons chalet. Ik ben helemaal uitgewaaid. Lekker onder de douche en haren wassen. Daarna eten we  heerlijk onze schol, nemen een glaasje en een boek. Er huppelt een jonge haas om ons chalet en hij wast zich uitgebreid. Heerlijk zo’n huisje in de duinen. Al staan hier natuurlijk ook
caravans. Jan gaat weer voor zijn avondwandeling.

24april 2013.

We werden vanmorgen gewekt door een specht. Hij timmerde er flink op los. We zijn vroeg vertrokken naar de vuurtoren, helemaal aan de andere kant van het eiland. De zon schijnt, maar er staat een straffe westenwind, windkracht 5. En dat hebben we geweten. We vlogen naar de vuurtoren. Onderweg nog gewandeld in natuurpark de slufter. Koffie met appelgebak bij de vuurtoren en toen terug. Wat een ellende. Het werd bewolkt, zelfs mistig en 28 km de wind van voren. Sommige stukken haalden we net 6km per uur. Totaal uitgewaaid kwamen we thuis. Douchen en lekker lezen op de bank

25april 2013

We hebben genoeg van het fietsen en gaan vandaag wandelen. Door de duinen naar een bunker en dan verder naar het strand. We lopen een eind langs het strand en dan via een omweg weer terug naar ons huisje, onderweg zien we veel vogels en wilde paarden en runderen. Het is bewolkt en niet warm. Als we thuis zijn ploffen we op de bank en vinden het wel goed zo. We zijn moe en verlangen naar zon en warmte en geen wind.

26 april 2013

Het is grauw,  mistig ,er komt regen en het is maar 7graden….We pakken  onze koffer en rijden naar de boot We komen als laatste aan boord. Wel kopen we eerst nog 10 bossen tulpen voor het thuisfront.