Europapark 12 t/m 17 juni

Na ons al weken verheugd te hebben zijn wij op zondagochtend vroeg vertrokken richting Europapark. Het was lekker rustig op de weg dus we konden zonder files mooi door rijden. Op een lange rit als deze nemen we onderweg natuurlijk de tijd voor een aantal tussenstops: lekker op ons gemak een hapje eten en de benen strekken.

Rond 3 uur in de middag kwamen we aan in Rust bij het Europapark. In eerste instantie was het even zoeken waar precies de camping was op het park, maar dat blijkt voorbij de normale parkeerplaatst te zijn, dus we hadden het al snel gevonden.

Toen we ons meldden bij de receptie werden we hartelijk welkom geheten en de dame achter de balie gaf aan dat het vrij druk was op de camping maar dat we zelf mochten zoeken naar een plekje. Gelukkig was er nog 1 plekje over waar we precies met de caravan, voortent en auto in pastten 🙂

De camping is meer een overnachtingscamping, veel mensen komen er 1 nachtje staan zodat ze 2 dagen het park in kunnen en doen dit vaak op de heen of terugreis van hun vakantie. De camping zag er netjes uit en ook het sanitair was goed verzorgd. Het enige wat mist op de camping is een watervulpunt: water halen gebeurde door iedereen dan ook gewoon in het toiletgebouw of de afwasruimte.

We hebben onze voortent voor de caravan gezet en daarna hebben we lekker wat rond gefietst in de buurt. Je zit vlakbij de bossen en het plaatsje Rust, dus er is echt voor ieder wat wils. We fietsten ook wat rond het park heen en zaten ons echt al te verlekkeren aan al die hoge achtbanen! Elke keer wezen we weer elkaar wat aan waar we echt morgen in wilden!

De volgende dag was het dan eindelijk zo ver en gingen we het park in. Het park is opgedeeld in verschillende landen en elk land heeft actracties wat bij dat land past. Zo heeft Nederland bijvoorbeeld delft blauwe koffie kopjes die rond draaien en een piraten attractie die lijkt op de Fata Morgana uit de Eftelin.

Er zijn wel 10 achtbanen en 4 waterbanen! De Blue Fire was hierbij onze favoriet, je gaat daarbij over de kop en maakt een aantal kurketrekkers.

De wachtrijen waren nergens echt lang, we hebben hoogstens een half uur moeten wachten. Ze hebben heel veel verschillende soorten actracties en ook voor elke leeftijd iets, dus het park is echt leuk voor jong en oud. Alles is mooi aangekleed in stijl en netjes afgewerkt. Ook zijn er heel veel verschillende shows waar je naar toe kan gaan, dus ook al durf je zelfs nergens heen is het toch leuk om mee te gaan!

Qua restaurantjes heb je ook heel erg veel keuze, ook daarin is er voor iedere smaak en budget iets te vinden.

Het leukste vonden wij toch wel de Foodloop, dat is een restaurant waar je aan tafel via een computer je eten besteld en dan komt het pannetje via een looping systeem van boven naar beneden naar je tafel toe.

We hebben ons echt 4 dagen lang vermaakt in het park. Als je alle shows en het hele park wilt uitproberen heb je amper genoeg aan 2 dagen, wij waren dus blij dat we ruim genoeg de tijd hadden. We hebben erg lekker weer gehad, dus het was ook erg leuk om in alle waterbanen te gaan, want je was toch zo weer opgedroogd.

Vooraf werd ons verteld dat Europapark in veel opzichten doet denken aan Disneyland Parijs. Dat klopt ook wel, de aankleding is in beide parken perfect, en er zijn zelfs attracties die (op het thema na) uit dezelfde fabriek lijken te komen. Disneyland heeft een kleine voorsprong doordat de figuren daar bekend zijn, en iets magisch uitstralen (wie wil er nu niet op de foto met Goofy?), maar dit wordt ruimschoots goed gemaakt door de vriendelijkheid en gemoedelijkheid van het Europapark. En de achtbanen in Europapark? Die zijn ronduit spectaculair! Bij thuiskomst zagen we toevallig net een persbericht dat ze alweer een nieuwe achtbaan bij gaan bouwen: vervelend, nu “moeten” we echt nog een keer terug.