MIO truck 687, de navigatie voor de verwende kampeerder.

 

Sinds 2012 hebben we binnen de club een samenwerking aangegaan met MIO, dit ten volle tevredenheid, want de MIO doet precies wat we ervan verwachten.

 

Eerst het verslag over de navigatie:  We hebben de truck 687 MIO en deze hebben we in de auto dat voor de Caravan staat en de camper ingebouwd. De navigatie voor de auto met Caravan is al vele malen gebruikt, hierover zijn we zeer goed te spreken, ten eerste prijstechnisch is het interessant, ten tweede de werking ervan ook want men kan op deze systeem invoeren de hoogte, breedte, lengte en gewicht van de combinatie en daar word dan ook degelijk rekening mee gehouden. We hebben toen de Kampeertotaal en we de caravan erheen moesten brengen overal binnen door gegaan dus de kortste route genomen. Daar we vaker deze weg rijden wisten we dus ongeveer waar we wel en niet langs konden. Toch stuurde de navigatie ons langs de juiste weg zonder ook maar een probleem te hebben. Gaat men over de snelweg dan word het ver van te voren aangegeven, bij de afslag komt ook het bord in beeld, zodat men eigenlijk niet fout kan rijden. Al met al een prima navigatie voor een prima prijs.

Ook kan men bij deze navigatie een Achteruitrijcamera kopen en daar deze draadloos is hadden we de nodige vragen, zoals stoort het niet, wat gebeurd er als men in de buurt van een andere systeem komt. Welnu de camera zit achterop de caravan en heeft de winter buiten gestaan, toen we naar de Caravana in Leeuwarden gingen heb ik onderweg de camera geprobeerd op een parkeerplaats, het werkt perfect, als men de auto in de achteruit zet, gaat gelijk de navigatie gelijk over in beeld van de camera. Men kan dan een heel groot gedeelte bekijken. De camera zit net achter de nummerbord in de inham van de bumper, toch is het mogelijk de hoogte van de caravan en meer dan de breedte ervan te zien en naar achteren toe kan men behoorlijk ver het bekijken. Men kan precies zien wat er achter de auto zit, het vergroot niet en ook verkleind het niet de beelden zijn precies zoals het moet zijn. Men kan hierdoor de caravan precies zo zetten als men het wil zonder wat te raken. Ook als men dus fout rijd en je wil de combinatie achteruit rijden kan dat zonder nu eerst achter de caravan te kijken. De vrouw die meestal eruit moest om te kijken of het mogelijk was is nu verleden tijd. Niks is erger dan als men op vakantie gaat en je rijd schade, want dat bederft een hele sfeer en dan komt de vraag wie heeft er schuld, de een geeft de ander de schuld, dit euvel word nu geheel overbodig want men kan precies zien wat er achter de caravan zit.

 

Deze camera is dus echt een achteruitrijcamera en geen camera die constant kan aan kan blijven doordat men dan andere receivers nodig heeft. Toch is het DE syteem voor caravan en campers. Mits men uiteraard het wil gebruiken waarvoor het is bedoeld. Wil men puur een camera dat aan kan blijven zodat men altijd achteruit kan kijken, dan dient men dus wel een te hebben met een draad en dat moet dan helemaal ingebouwd worden, plus een extra scherm op het dashboard. Want als de achteruitrijcamera aanstaat kan men niet de weg zien, wel werkt de navigatie maar dan alleen met de spraak.

 

Op beurzen, braderieën en keuringsdagen heeft de Caravanclub Nederland de navigatiesystemen bij hun en kan men in principe het systeem ook gelijk aanschaffen en bekijken. Ook inlichtingen erover word dan uiteraard gegeven. Men kan dus zowel de navigatie als wel de achteruitrijcamera werkend zien.

 

Wij kunnen alleen maar zeggen, WILT u een systeem dat betaalbaar is en waar men een hoop plezier en genot van heeft. koop deze MIO truck 687, u gaat er geen spijt van krijgen. Gebruik het waar het voor bedoeld is en u hebt een zeer goede systeem.

 

26 mei 2012 vertrokken we van huis naar onze eerste camping Hasemuhle in Duitsland, we waren op weg voor een tour met de club door Slovenië en de MIO zou ons op de plaatsen dienen te brengen via adres of via coördinaten.

Dus thuis camping Hasemuhle opgezocht coördinaten ingevoerd vrachtwagen modus aan en gaan. We hebben crouse Control dus ook die werd ingesteld op 90 km. De MIO leidde ons precies over de juiste wegen, geen enkele vergissing en we kwamen na 8 uur rijden bijna ontspannen aan op de camping. Toen moesten we van camping naar camping in Oostenrijk daarna Slovenië. We kwamen er al snel achter dat als de coördinaten een fout inzit de MIO dit ook niet kon helpen, Toen we een maal het juiste adres hadden gevonden en het opnieuw probeerden zagen we verschil in navigatie. De MIO gaf de juiste weg aan ook waar je niet langs moest met een caravan of camper, de andere leden hadden een andere merk en we konden dus mooi het verschil testen. De onze leidde ons perfect langs de bergen en de andere gingen eroverheen met gevolg dat men soms 12 % helling moest nemen hele smalle wegen moest nemen enz. Er is dus duidelijk verschil tussen losse auto of met iets erachter. Als we vertrokken kwam de groep bij elkaar en wilden ze eerst van ons weten of het de juiste weg was.

Toen bleek dat er bij de andere navigaties zelfs onverharde wegen inzaten hebben ze alles opgeschreven en toen ze het eertse gedeelte hadden gereden deed hun navigatie het ook wel. Wij reden rustig vertrouwend op de MIO 687 truck versie op weg en hebben de navigatie op niet een fout kunnen betrappen. Ook de achteruitcamera die we op de caravan hebben werkt perfect, moest ik de boel, 15 mtr. totaal plusminus, achteruitsteken dan ging het zonder moeite en konden we het op de meter nauwkeurig plaatsen. Dus dit jaar geen ongelukken met achteruitrijden. Al met al vinden wij van Caravanclub Nederland dat we een fantastische navigatiesysteem hebben, dat perfect past bij de rijdende caravan of camper kampeerder. We hopen dat MIO binnenkort de campings er ook in zal krijgen zodat we het gelijk op kunnen zoeken en zijn we moe in de buurt een camping kunnen vinden.  MIO proficiat en ga zo door wij blijven jullie promoten want het is een zeer goede navigatie waar iedere kampeerder blij mee zal zijn.

 

Caravanclub Nederland

 

Jan C. Riemeijer