Onderhoud aan de Caravan

 

Wat moet men doen om de Caravan goed te onderhouden.

 

 

Schoonmaakmiddelen voor uw Caravan, Camper of auto KLIK hier
1) Controleer de banden op haarscheuren, bandenspanning, jaartal, gewicht alles staat op de band (aanbevolen door BOVAG ouderdom banden maximaal 6 jaar).
2) Remmen: stel nooit de remmen af aan de trekstang laat het vakkundig doen (dealer).
3) Stabilisatorkoppeling. Kan men controleren door op de trekhaak te plaatsen en de koppeling vastzetten. Gaat dit zeer moeilijk dan is het meestal oke, ook de remblokjes kan men goed schoonmaken met schuurpapier en thinner, geen schoonmaak waar vet in zit.(GEEN wasbenzine) De kogel moet geheel vetvrij zijn om optimaal te functioneren. Kraakt de koppeling bij het rijden dan kan een oorzaak zijn dat de kogel niet goed schoon is of beschadigd. Schuur de kogel verfvrij en roestvrij.
4) Gasslang mag niet ouder zijn dan 3 jaar en de drukregelaar volgens Bovag 6 jaar. Kijk vooral of er geen haarscheuren in de gasslang zitten. gasfles maximaal 10 jaar. Tegenwoordig is het ook verboden sinds 1 januari 2011 dat gasslangen met klemmen vastzit, eindelijk maar toch want het is heel lek gevoelig en ontploffingsgevaar is erg groot. Men kan er zo een voor bewerkte gasslang opzetten.
5) De stekker moet goed schoon zijn en anders met wd40 of electrocleaner kan men het inspuiten. Dan krijgt de stekker weer goed contact. Spuit ook de stekkerdoos ermee in. Uiteraard ook gelijk verlichting na zien.
6) Mistlamp voor caravans; zonder kenteken is het verplicht een mistlamp te voeren (tot 750kg) Verder moeten caravans die al de voorziening hebben een mistlamp kunnen voeren en anders vanaf ’98. Er staan hoge boetes op. In het buitenland is al jaren een mistlamp verplicht en gaat men naar het buitenland zet er voor alle zekerheid een mistlamp op. Dit om bekeuringen en misverstanden tegen te gaan.
7) Controleer het gas van het fornuis, koelkast, kachel. Spuit met luchtdruk of met een fietspomp de gaspitten schoon , ook achter de kachel kan men het vuil wegspuiten met lucht of opzuigen met de stofzuiger. Dit om de kachel goed te laten functioneren. Koelkast op stroom 220 V kan men controleren door het aan de stroom te zetten en er een temperatuur metertje in te hangen. Op 12V kan men het doen door de stekker in de auto te zetten de auto niet te starten en dan de 12 v verlichting boven het aanrecht aan te doen en dan de koelkast op 12 v aan te doen. Dan zal de verlichting zwakker gaan branden en is de 12 v van de koelkast in orde.
8) Water kan men controleren door de watertank te vullen en de kranen open zetten. Heeft men een boiler van truma, dan zal deze door de kraan op warm te doen vullen. Eerst komt er wat water met lucht en als de tank vol is, dan komt het water en kan men de boiler aan zetten.
9) Kijk alle horren en verduisterings gordijnen na. Als die al de tijd dicht hebben gezeten dan is de kans zeer groot dat ze niet meer omhoog gaan. De spanning is er dan af, men kan ze aan de zijkant zelf stellen maar draai deze niet te vast aan. Laat ze anders een tijdje open staan, dan kan het zijn dat de veer zich weer stelt.
10) De WC pomp, indien aanwezig kan men ook proberen. Werkt het, is het in orde. Zo niet dan kan het zijn dat de zekering stuk is. Deze bevindt zich in de ruimte waar de afvaltank zit aan de bovenkant. Of de pomp zit vast. Deze pomp bevindt zich onder het deksel waar de wc papier in hoort.

Dit zijn 10 punten waar men op moet letten als men de caravan van stal haalt.

Breekkabel zit bij veel auto’s verkeerd. De breekkabel van de aanhanger, vouwwagen of caravan zit bij veel combinaties verkeerd aangesloten. De breekkabel moet in rechte lijn naar het beginpunt vastzitten en dan wel zo dat de klikhaak, ook wel musketonhaak genoemd, in een lus zit. Daar dat niet om de trekhaak mag, moet men een karabijnhaak nemen daar de breekkabel door te trekken en dan vast maken aan het ovale oog aan de caravan. Dan kan de breekkabel in een lus om de trekhaak, dan mag het wel. Of dat men een speciale bevestiging op de trekhaak maakt en daar de breekkabel in een lus vast maakt. De musketonhaak is namelijk niet sterk genoeg en bij het losraken van de aanhanger kan de haak open gaan waardoor de maximale trekkracht niet wordt verkregen en de aanhanger niet of nauwelijks remt. Dit kan inhouden dat bij een snelheid van 80 km/u een caravan een afstand van 100 mtr. aflegt voor het stilstaat. Normaal bij volle remming zal het 15 tot 35 meter zijn. Daar de politie erop gaat letten wil ik een ieder hiervoor waarschuwen.

De caravan of camper gaat straks weer op stal en dus moet het water afgetapt worden. Hoe dit te doen?? Bij de boiler zitten 1 of 2 tapkranen (truma boiler) en bij de grote gas stroomboiler zit er een aftapplug. Men moet de kranen open draaien of de plug open zetten, de kranen open doen, dan loopt normaal het water eruit. Het kan zijn dat er een verstopping in zit. Dit komt veel voor bij de truma. Dan moet men met een fietspomp in de ene aftap van onderuit wat lucht blazen niet te veel druk erop, want dan vliegt de kraan eruit en komt in de caravan alles onder water. Als het water is afgetapt kunt u de kranen weer sluiten, want anders zal de waterpomp blijven draaien als u er stroom opzet en warm lopen en dus kapot gaan. Het is heel belangrijk dat u het water aftapt want bij vorst zal de boiler gaan scheuren en dus kapot zijn.

 

Caravanclub Nederland wenst u een prettige vakanie toe.