Waar moet u op letten bij uw Caravan, Vouwwagen of Camper.

 

 Dit gebeurd als men de banden erop laat zitten en ze zijn oud terwijl men denkt dat het profiel nog goed is. Banden van 7 jaar en ouder dienen te worden vervangen. neem dan wel de juiste band. De club gaat voor de beste nl de Vredestein Comtract. Dit is de beste band voor caravan en camper. (zie op de site van Vredestein)

Vele vragen momenteel over de stabilisator koppeling. Het kraakt vreselijk en piept. Welnu de kogel dient geheel schoon te zijn, meestal als je op de kogel van de trekhaak kijkt zie je veel roest, of bij een nieuwe verf. Dit gaat in de remblokjes zitten van de stabilisator koppeling. Zodoende kraakt en piept het erg. Als je alles goed schoon maakt dan krakt het niet meer, doet ie het dan nog als het geregend heeft is er een middel en dat is haarlak als je dat erover de kop van de trekhaak een beetje spuit laat opdrogen is het ook over. Maar het meeste is dus de kogel zelf die niet glad en schoon is.

Toen we met vakantie in castelane waren, Hebben we vele caravans de bergen zien afkomen en dan hoorje de remmen piepen en kraken, meestal gebeurd dit als je veel remt en hard de bergen afdaald of als de remmen te strak staan. Als men de caravan naar een dealer brengt vertel er dan bij dat je de bergen ingaat en of ze de trekstang iets ruimer willen zetten zodat de remmen niet zo snel aanslaan. Dit voorkomt veel ergenis en ellende, want de remschoen gaat verharden en gaat dan stuk of slijt zo hard dat er geen voering meer op de remschoen zit. U moet moet bedenken als u geen zool meer onder de schoenen heeft dan loopt u ook niet lekker, dus een rem zonder voering remt niet meer en maakt je trommel stuk en lagers stuk en dit kost veel geld. Voorkomen is beter dan genezen. Haalt u de caravan op van een onderhoudsbeurt, trek de caravan dan een stuk naar voren dan voel je gelijk of de remmen niet vastzitten,  met een mover of de auto ervoor ervaard men dit niet.

We waren op de camping-International en daar kwamen 2 gezinnen met een caravan en die zochten een plek daar de campingplaatsen  schuin liggen moet men er dus tegenop rijden, achteruit is uiteraard erg moeilijk want ondanks de achteruitrijgedeelte bij de caravan zal de rem toch vast gaan zitten en dat kost je dus je koppeling. Deze mensen kon men het vertellen maar geloven deden ze het niet want de Citroën zou niet goed in de achteruit rijden. Gevolg een stinkende auto een kwade chauffeur die erg hard over de camping reed, bedenk toch op een camping is het 5 km en geen 50 km. Iets meer tijd nemen en rustig blijven voorkomt erger bij andere mensen.

Ook kwamen we auto met caravan tegen en campers waarvan we dachten nou dit gaat niet lukken, want als je een navigatiesysteem hebt wil het niet zeggen dat die ook geschikt is voor auto met caravan of camper. Dan is het draaien, wat meestal niet gaat dus dan zit je met schade en ellende en een bedorven vakantie. Ga eerst vragen of je navigatie geschikt is voor wat je er mee wil of neem anders kaarten mee en kijk daar op of het kan. Voorkomen is beter dan genezen.

Waar moet men opletten, bij het nazien van uw kampeermiddel? We komen heel veel tegen bij het repareren en willen u het toch graag vertellen, vele mensen kijken naar het profiel van de banden en denken dat het dan goed is. Op de band staat een DOT code daar kan men aflezen hoe oud de band is en van welke week, ook staat erop hoeveel lucht de band mag/moet hebben.

 

Gewicht en bandenspanning   DOT code de laatste 4 cijfers  Eerste breedte dan hoogte dan inch

Kijk vooral goed naar haarscheuren op de zijkant van de band maar ook in het profiel en of u er geen oneffenheden in ziet bv hoogte verschil in het profiel dit kan duiden op kanvasbreuk van binnen uit. Haarscheuren hoe klein ook kan klapband tot gevolg hebben. Banden die momenteel veel klapbanden en scheuren te zien geven zijn de matador, maxmillers, maxum van ongeveer 4 jaar oud. Uiteraard kunnen we nog niet zeggen hoe de nieuwe banden zich nu houden maar wij geven u de raad iets meer te betalen voor een goede band hoe moeilijk ze momenteel ook te krijgen zijn. Vooral 13 inch is erg moeilijk aan te komen, wel zijn er de winterbanden 13 inch te krijgen en die kunnen een gewicht hebben van 900 kg per band is dus een prima caravanband. Wat slijtage betreft heeft u niks te klagen want een caravanbanden slijten bijna niet of er is iets fout met de as, bv doordat men er mee tegen een stoeprand heeft gezeten of bij een rotonde tegen de band aan. dan kan de as krom zijn en spoort de wagen niet. Dan slijt uiteraard een band helemaal scheef en snel af.

 

——————————————————————————————–

Gasslangen

Gasslangen mogen Europeesch nog 10 jaar oud zijn en de drukregelaar ook. In Holland heeft de Bovag bepaald dat een gasslang bij 3 jaar en een drukregelaar bij 6 jaar dient te worden vervangen. Wat sinds 1 januari 2011 niet meer is toegestaan is zowel Europeesch als in Holland dat de gasslang met een slangeklem word vast gezet. Dit is uiteraard zeer gevaarlijk want draait men de klem te strak aan dan heeft het lekkage tot gevolg zo ook als men het over de gladde leiding vastzet of niet vast genoeg draait.

 

Dit is tenstrengte verboden en gevaarlijk            Zo hoort het te zitten ook aan de leiding

Tegenwoordig dient men als je op een jaarplaats staat de wagen te laten keuren op gas en stroom en aarde. Nu komen we vele dingen tegen, zoals stroomdraad dat gewoon gebundeld op de grond ligt en zolang is dat het net lijkt of het op een haspel zit, dit geeft veel warmte en daardoor kan de snoer smelten en sluiting of brand veroorzaken. Gasslangen die met slangeklemmen vastzitten sinds 1 januari 2011 is dit verboden en ook erg gevaarlijk omdat het niet afsluit en er dus gaslekkages kan ontstaan. Aarde aan de wagen is ook bij vele niet aanwezig,dit kan u makkelijk zelf, door een aarde draad van chassis naar opbou te brengen en dan is het goed. Gaspitten die helemaal vol zitten met vuil stof enz. Daardoor branden de pitten erg slecht en krijgt men een rode brandende gasvlam, stroomdraden die overal vandaan en heen getrokken worden, vanaf de stroompaal een stroomdraad die gewoon over de grond ligt en waar men overheen loopt tot er sluiting ontstaat en dan is het niet best.

 

—————————————————————————-

Komen we meer tegen maken we er foto’s van en zullen het hier ter info plaatsen.