De stabilisator koppeling.

Vele vragen momenteel over de stabilisator koppeling. Het kraakt vreselijk en piept. Welnu de kogel dient geheel schoon te zijn, meestal als je op de kogel van de trekhaak haalt zie je veel roest, of bij een nieuwe verf. Dit gaat in de remblokjes zitten van de stabilisator koppeling. Zodoende kraakt en piept het erg. Als je alles goed schoon maakt dan kraakt het niet meer, doet ie het dan nog als het geregend heeft, dan is er een middel en dat is haarlak. Als je dat een beetje over de kop van de trekhaak spuit en laat opdrogen is het ook over. Maar het meeste is dus de kogel zelf die niet glad en schoon is.


Navigatie.

Ook kwamen we auto's met caravan tegen en campers waarvan we dachten; nou dit gaat niet lukken. Want als je een navigatiesysteem hebt wil het niet zeggen dat die ook geschikt is voor auto met caravan of camper. Dan is het draaien, wat meestal niet gaat, dus dan zit je met schade en ellende en een bedorven vakantie. Ga eerst vragen of je navigatie geschikt is voor wat je er mee wil of neem anders kaarten mee en kijk daar op of het kan. Voorkomen is beter dan genezen.


Banden, DOT code.

Waar moet men op letten, bij het nazien van uw kampeermiddel? We komen heel veel tegen bij het repareren en willen u het toch graag vertellen. Veel mensen kijken naar het profiel van de banden en denken dat het dan goed is. Op de band staat een DOT code daar kan men aflezen hoe oud de band is en van welke week, ook staat erop hoeveel lucht de band mag/moet hebben.

Vikt och däcktryck DOT-kod de sista 4 siffrorna Först bredd sedan höjd sedan tum

Titta särskilt noga efter hårfästes sprickor på sidan av däcket men även i profilen och om du ser några ojämnheter, till exempel höjdskillnader i profilen. Detta kan tyda på en bristning av duken från insidan. Hårlinjesprickor, hur små de än är, kan resultera i en utblåsning. Däck som just nu uppvisar en hel del utblåsningar och sprickor är Matador, Maxmillers, Maxum, som är cirka 4 år gamla. Vi kan förstås ännu inte säga hur de nya däcken kommer att hålla, men vi råder dig att betala lite mer för ett bra däck, hur svåra de än är att få tag på för tillfället. Särskilt 13 tum är väldigt svåra att få tag på. Det finns dock 13 tums vinterdäck och de kan ha en vikt på 900 kg per däck, så de är ett utmärkt husvagnsdäck. Slitagemässigt har du inget att klaga på eftersom ett husvagnsdäck knappt slits eller det är något fel på axeln, till exempel för att du har suttit med den mot en trottoarkant eller mot däcket i en rondell. Då kan axeln vara böjd och bilen spårar inte. Då slits uppenbarligen ett däck helt snett och snabbt.